Najstarsza, a zarazem najbardziej popularna jednostka ładunkowa, czyli paleta przez długi czas rządziła rynkiem niepodzielnie. Drewniana, o standardowych rozmiarach, dająca się piętrować, mało kłopotliwa przyzwyczaiła cały świat do stosowania i żadna operacja logistyczna nie mogła się obejść bez jej udziału. Do dziś wymiary środków transportu (naczepy tirów) czy powierzchnię kontenerów wyraża się poprzez ilość palet np. mówi się o samochodzie 33 paletowym czy 5 paletowym. Choć już pojawiła się konkurencja.
Pojemniki plastikowe
Palety plastikowe i pojemniki z tworzyw sztucznych od razu zawojowały rynek logistyki ze względu na swoje bardzo dobre właściwości użytkowe tj. duża odporność na czynniki atmosferyczne, duża wytrzymałość, stosunkowo niewielka waga, różne konstrukcje umożliwiające zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Pojemnik plastikowy z przegródkami okazał się strzałem w dziesiątkę dla materiałów sypkich – dzięki pojemnikowi z podzieloną powierzchnią można łatwiej transportować i przechowywać materiały sypkie lubo niewielkich rozmiarach np. śrubki. Pojemniki sztaplowane jeden na drugim pomagają dodatkowo oszczędzić miejsce oraz koszty. Podobnie jak sztaplowanie palet.
Piętrowanie jednostek ładunkowych
Sztaplowanie palet czy użyte pojemniki sztaplowane oznaczają zmniejszenie kosztów magazynowania i transportu, oszczędność prac logistycznych (wózek widłowy zabierze 2-3 palety podczas jednego podjazdu zamiast jednej) i czasu. Choć wielopoziomowe konstrukcje z palet wydaja się być bezpieczne, warto by były zabezpieczone folią strecz lub/i taśmami naciągowymi. Zapewni to większą stabilność podczas czynności załadunkowych i rozładunkowych oraz składowania na regałach. W przypadku palet ważne jest jeszcze to, by załadowany towar nie wystawał poza obrys palety – dzięki temu nie będzie się ona kiwać. Pojemniki plastikowe tworzą stabilne konstrukcje dzięki temu, że są wyposażone w nogi lub płozy, które zapobiegają ich przemieszczaniu się.
Pojemnik czy paleta?
Mimo silnej konkurencji paleta nie wyszła z obiegu i nikt z branży logistycznej raczej nie uwierzy w kres jej stosowania. Choć jest cięższa, trudniejsza do utrzymania w czystości, nie da się jej wykorzystać we wszystkich branżach, wymaga przeprowadzania dodatkowych zabiegów tj. fumigacja wciąż jest stosowana. Którą jednostkę wybrać? Wybór powinien być poparty analizą wad i zalet oraz kosztów eksploatacji.