Wycena przedsiębiorstwa opiera się na zróżnicowanych czynnikach. Jedne z nich dotyczą sposobów zarządzania, inne z kolei tego, jakie firma oferuje produkty, czy usługi. Niektóre czynniki w ogóle nie zależą od przedsiębiorcy. Jednak ważna jest również relacja, jaka łączy firmę i jej klientów.
Stosunek klientów do firmy – jak wpływa na wartość?
W kwestii takiej jak wycena przedsiębiorstw, stosunek klientów do firmy wydaje się być kwestią kluczową. Klienci bardzo często przywiązują się do konkretnych marek, a sprawny przedsiębiorca potrafi przekuć to w konkretny zysk. Współczesne metody marketingu dają możliwości wzbudzenia w konsumentach właśnie takiego przywiązania.
Bardzo duże znaczenie ma również rozpoznawalność marki. Przedsiębiorca, którego długoterminowym celem jest zyskowna sprzedaż przedsiębiorstwa kwestię taką jak branding, czyli budowanie świadomości marki traktuje zawsze z należytą uwagą. Dzięki temu marka staje się dla konsumentów czymś znacznie więcej, niż tylko nazwą jednego z wielu produktów na sklepowej półce, co prowadzi do znacznie bardziej korzystnego wyniku wyceny przedsiębiorstwa.
Czy zaufanie ma znaczenie?
Zaufanie klientów ma zdecydowanie ogromne znaczenie i należy pamiętać, że najczęściej zbudowanie go wymaga lat pracy. Klienci muszą być przede wszystkim zadowoleni. Współczesna psychologia pokazuje wyraźnie, że taka satysfakcja nie zawsze musi mieć związek z pozytywnymi dla klienta rozwiązaniami.
Jeżeli na przykład przedsiębiorca zajmujący się handlem rozpatruje reklamację klienta w sposób dla niego niekorzystny, to na późniejsze zaufanie bardziej przełoży się sposób prowadzenia sprawy i stosunek firmy do klienta, niż faktyczny rezultat.
Co jeszcze jest istotne?
Bardzo duże znaczenie ma również ogólna opinia konsumentów o firmie. Jeżeli przedsiębiorstwo kojarzone jest przez dużą część swoich potencjalnych klientów z negatywnie ocenianymi zjawiskami, to raczej nie osiągnie dużego sukcesu. Jednak budzenie skojarzeń pozytywnych gwarantuje przychylność konsumentów, która przekłada się również na wartość przedsiębiorstwa.
Nie bez wpływu jest również moda na konkretne produkty, usługi, czy marki. Oczywiście wszystkie mody z czasem przemijają, ale perspektywicznie myślący przedsiębiorca potrafi również to zjawisko wykorzystać dla zwiększenia wartości swojej firmy.