Skip to content Skip to footer

Współczynnik odrzuceń – na co warto uważać, analizując dane statystyczne witryn internetowych

Posiadanie nawet najlepiej przygotowanej strony internetowej nie zwalnia jej właściciela ze stałego monitorowania ruchu, interesowania się statystykami, parametrami takimi jak współczynnik odrzuceń jaki powinien być jak najniższy, ruchem na poszczególnych podstronach itd. Wspomniany współczynnik odrzuceń i jego zastosowanie to szczególnie „śliska” kwestia, bo może okazać się mylący przy specyficznej budowie strony lub jej określonym przeznaczeniu.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Ciężko jakkolwiek wpływać na ten parametr, nie wiedząc, co on oznacza. Co to jest współczynnik odrzuceń? Wskaźnik pokazuje, jak wiele osób trafia na stronę i opuszcza ją, nie korzystając z żadnego linku ani nie zagłębiając się dalej w treść. Dla algorytmu wyliczającego rezultat współczynnika odrzuceń nie ma znaczenia, czy np. jeden użytkownik czytał treść na stronie głównej pięć godzin i osiem minut, jeśli zrobił tylko tyle. Na tej podstawie wylicza się współczynnik odrzuceń jaki powinien być oczywiście jak najniższy. Niska wartość współczynnika odrzuceń to zawsze powód do radości – wiadomo na tej podstawie, że witryna przyciąga uwagę, jest interesująca dla pewnej grupy odbiorców (jak duża jest to grupa, wynika z innych analiz i statystyk). Wysoka nie może cieszyć, ale nie zawsze oznacza, że witryna nie ma niczego do zaoferowania.

Współczynnik odrzuceń – optymalne wartości są różne

W przypadku stron, które opierają się na przekierowaniach i przedstawianiu ofert wymagających przejścia na inną stronę na innej domenie, współczynnik odrzuceń może okazać się mylący. Większość internautów, którzy zainteresują się stroną w dużym zakresie i przejdą do konkretnej oferty, dla algorytmu Google Analytics mogą wyglądać tak samo jak ci, którzy wejdą na stronę i zaraz ją opuszczą. Nie da się za bardzo nic w tej kwestii zrobić od strony samego funkcjonowania algorytmu, ale wiedza na temat tego, czym jest współczynnik odrzuceń, pozwoli nie martwić się jego wysokim poziomem w opisanej sytuacji. Poza tym właściciel witryny dysponuje metodami na zwiększenie jej atrakcyjności mimo wszystko – skorzystanie z wybranego przez siebie sposobu może okazać się skuteczne nawet na tyle, że poziom tzw. bounce rate będzie dużo niższy. Skuteczny sposób wymaga próbowania przeróżnych środków i eliminowania tych, które się nie sprawdzają.