Skip to content Skip to footer

Rola konfekcjonowania towaru

Przedsiębiorstwa, które zajmują się np. sprzedażą towarów, muszą zadbać o ich odpowiednie przygotowanie do dystrybucji, czyli konfekcjonowanie. Nie wszyscy wiedzą jednak, co tak naprawdę oznacza ten termin, dlatego warto tę kwestię wyjaśnić.

Na czym polega konfekcjonowanie?

Konfekcjonowanie to w uproszczeniu pakowanie towarów, by mogły trafić w odpowiedniej formie do klienta. Wymaga to często stworzenia etykiety, kodu kreskowego, jakichś dodatkowych informacji oraz umieszczenia ich na produkcie. Pakowanie towarów dotyczy również segregacji, foliowania, zgrzewania, zaklejania taśmą, związywania sznurkiem czy założenia obwoluty. Bardzo istotne jest także przepakowywanie produktów z uszkodzonym lub nieodpowiednim opakowaniem. Konfekcjonowanie to profesjonalna usługa, wykonywana w magazynach, często w sposób ręczny, jak również z wykorzystaniem specjalistycznych maszyn i urządzeń, które w znacznym stopniu usprawniają przebieg całego procesu.

Konfekcjonowanie a promocja

Konfekcjonowanie bardzo ściśle powiązane jest z reklamą i marketingiem. Często bowiem poszczególne czynności tego procesu wiążą się z konkretną akcją lub kampanią, mającą na celu promocję danego przedmiotu bądź firmy. Umieszczanie np. w czasopismach dodatków w postaci upominków, próbek kosmetyków, ulotek reklamowych – to właśnie konfekcjonowanie. Podobnie jest z tworzeniem na potrzeby danej marki zestawów promocyjnych, które często widzimy na półkach sklepowych. Chodzi tu np. o połączenie ze sobą dwóch rzeczy, które zakupione razem zapewnią konsumentowi nieco niższą cenę. Innym przykładem jest stworzenie zestawu towarów w taki sposób, by stworzyły spójną całość i tak też zostały sprzedane. Aby było to możliwe, konieczne jest wspomniane wcześniej przepakowywanie produktów. Zaproponowanie konsumentowi tych samych rzeczy, ale w innej formie i nowym, oryginalnym opakowaniu, może bardzo skutecznie wpłynąć na sprzedaż, a tym samym – wzrost dochodu i pozycji danej marki na rynku.

Kto zajmuje się konfekcjonowaniem?

Jak widać, konfekcjonowanie to proces tak złożony, że niezbędne jest zatrudnienie do niego pracowników różnych dziedzin. Są to więc specjaliści od projektowania opakowań, jak i pracownicy fizyczni, zajmujący się bezpośrednio sortowaniem, etykietowaniem, pakowaniem i przepakowywaniem produktu. Na szczęście usługodawców, oferujących w tym zakresie kompleksowe, profesjonalne usługi, jest dziś na rynku całkiem sporo.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z http://perfectmeridian.pl/